Články


Lovci nehod v Česku dál obírají vystresované řidiče

2014-06-16 Přečteno: 905x

Ahoj Seaťáci, 

našel jsem na novinkách zajímavý článek o nekalých praktikách lovců nehod, tak hurá do kritiky...

 

Predátorské nehodové firmy na českých silnicích dál řádí. Jejich neetické praktiky, kdy obírají vystresované řidiče pomocí smluv na předražený odtah, půjčení vozidla či opravy, vadí nejen motoristům, ale i pojišťovnám.

Pojišťovny se snaží před nekalými triky takzvaných lovců nehod klienty varovat. „Situace se nezlepšuje, spíše naopak. Tzv. crash huntingu se snažíme předcházet, jako pojišťovna bohužel nemáme moc možností, jak své klienty chránit. Doporučujeme jim, aby v případě dopravní nehody vždy kontaktovali asistenční službu naší pojišťovny a nepřijímali nabídky od kohokoli, kdo se najednou na místě objeví a nabízí nezištnou pomoc, pouze výměnou za jeden podpis,“ řekla Právu mluvčí České podnikatelské pojišťovny Renata Čapková.

Telefonní číslo své asistenční služby mají řidiči uvedené na asistenční kartičce nebo přímo na Zelené kartě.

„Nyní se tyto společnosti velmi zprofesionalizovaly, zejména co se dokumentace týká. Vyprecizovaly nevypověditelné smlouvy, trochu ,umravnily‘ ceny za úschovu vozidel nebo půjčení náhradního vozidla, ale právě proto jsou pro nic netušící klienty možná ještě větší hrozbou než dřív,“ poznamenal mluvčí Kooperativa pojišťovny Milan Káňa.

„Nyní se bohužel nedá říci, že by tento fenomén byl v ČR na ústupu,“ přidal svůj pohled na současnou situaci mluvčí České pojišťovny (ČP) Jan Marek.

Lovci nehod se na místech havárií zpravidla objevují tak rychle, že to může v některých případech vzbuzovat podezření, že dostávají echo od policie. Poté se vydávají za ochotné pomocníky v nouzi a nešťastným řidičům nabízejí, že vše za ně vyřídí.

 

Volejte pojišťovnu

Ve skutečnosti si však jen dělají zálusk na to, jak je oškubat. Problém přitom je, že očividně neférový a neetický způsob získávání peněz od řidičů se jako podvod ve smyslu zákona prokazuje jen velmi obtížně.

Základní rada podle expertů zní, že nehodovou službu je nutné vždy rázně odmítnout. Řidičům pomůže jejich pojišťovna. Ta v případě nehody zajistí vlastní asistenční službu, která se o řidiče a poškozené auto postará. Číslo asistenční služby pojišťovny je ideální uložit si do mobilu.

Asistenční služby jsou součástí nabídky pojištění vozidel. Jedná se o balíček služeb nabízených pojišťovnami k povinnému a havarijnímu pojištění. Zdarma bývá odtah a uschování nepojízdného vozidla, v rámci bezplatných asistenčních služeb (až do výše stanoveného limitu) může být i práce automechanika.

„Klienti by v případě nehody měli volat svoji pojišťovnu. Podpisem smlouvy, případně plné moci nehodové firmě se v podstatě stávají jejími rukojmími,“ zdůraznil Káňa.
Většinou na místě události řidič nemá dostatek času pročíst si podmínky nabízené spolupráce a ani není v takovém psychickém rozpoložení, aby odhalil například nesmyslné smluvní pokuty za případné vypovězení smlouvy, nevýhodné rozhodčí doložky apod.

 

Nic nepodepisujte

Proto se rozhodně vyplatí nic firmám nepodepisovat. Rozčarování totiž může přijít, když nehodová společnost tyto služby vyúčtuje. Provedené opravy přitom často neodpovídají účtovanému rozsahu a kvalitě.

„Lidé by se nehodovým společnostem měli jednoznačně vyhýbat. Jimi nabízené služby bývají cenově nadhodnocené, a navíc zplnomocnění také většinou obsahuje i sankce, například za předčasné vrácení náhradního vozidla, odmítnutí opravy v servisu určeném touto firmou apod.,“ upozornila Čapková.

Crash hunteři podle ní například klientovi zapůjčí vozidlo několikanásobně dráž, než je obvyklé, a pak se dožadují u klienta doplatku rozdílu, pokud pojišťovna vyplatí půjčovné v cenách obvyklých na trhu.

Provedené opravy vozidel jsou navíc často velmi nekvalitní, vozidla bývají mnohdy nesmyslně odtahována do servisů velmi vzdálených od místa nehody, třeba i z Prahy do Olomouce.

„Jsou známy i případy, kdy do auta byly v rámci opravy namontovány poškozené díly. Proběhly již první soudy a soudní znalci dokázali, že vozidlo bylo po opravě v horším technickém stavu než před opravou,“ uvedla Čapková s tím, že kvůli praktikám lovců nehod jen ČPP eviduje 135 běžících soudních sporů. „Zatímco v dřívějších letech převažovaly žaloby ohledně půjčovného, v poslední době převládají žaloby ohledně korekce nákladů na materiál či ceny opravy,“ informovala mluvčí ČPP.

„Kvalita provedených oprav na havarovaném vozidle stále zůstává obrovským problémem,“ souhlasí mluvčí ČP Marek. Opravy zajišťované lovci nehod probíhají podle něj mnohdy amatérsky – tzn. nikoliv v souladu s normami, postupy a technologiemi danými výrobcem vozidla.

Dokumenty předkládané nehodovými firmami řidičům po bouračkách jsou mnohdy plné smluvních pokut – například za vrácení neumytého a nevyluxovaného náhradního auta. Nejvyšší smluvní pokuty pak hrozí v případě, že poškozený chce spolupráci s lovci nehod předčasně ukončit. Zde se platí nejen jednorázová částka, obvykle kolem pěti tisíc korun, poškozený navíc musí uhradit například i vykazované nakoupené díly, které na auto ani nebyly použity.

„Nejhorší je, že lovci nehod lidem na silnici tvrdí, že všechno je zdarma,“ podotkla Čapková.

 

Opravy naschvál protahují

Lovci nehod se často snaží účelově prodlužovat opravy na co nejdelší dobu, aby vyinkasovali co nejvyšší půjčovné za náhradní vůz. Pojišťovna ale prováděné práce hodnotí podle příslušných tabulek a proplatí pouze částku, která odpovídá standardním lhůtám a normám výrobců aut.

Crash hunteři někdy opravy směřují i do značkových servisů, od kterých pak získávají provizi. O tyto částky mohou být navýšeny faktury zasílané do pojišťoven.
Stejně jako při předražování samotné opravy či jejím účelovém protahování může vzniknout problém s přiměřeností vzniklých nákladů.

„Rozdíl, který fakturuje servis a proplatí pojišťovna, opět dopadá na bedra poškozeného,“ upozornil mluvčí ČP Marek.

 

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články