Fórum - Téma


Janezova Iba


Fórum O vozech našich členů Janezova Iba


Diskuze o vozidlu

2003 Ibiza III Typ 6L 1.4

4 diskuzí

Výkon motoru 55 kW (75 PS) . Maximální rychlost 172 km/h. Hmotnost 1 223 kg. Palivo benzín. 5-rychlostní Manuální převodovka. Motor 1 398 ccm (85 cui), 4-válec, 16-ventil.

Dřív daily-car, začal být ale nemocný a nespolehlivý, takže se pozvolna odebral do kategorie punk kára, kde nejspíš už zůstane.



2017-05-21 08:44:30

Protože jsem nenašel moc lidí, kteří by měli chuť vůbec něco s tímhle typem aut dělat, rozhodl jsem se založit tohle vlákno.

Začalo to vlastně jednoho sychravého večera po období, kdy jsem neměl moc peněz a Iba už dlouho jen bezradně stála u silnice a čekala na STK a nový práh. Něco jsem našetřil a nechal ji dát dohromady. Ne proto, že bych auto potřeboval, nebo že bych měl na rozhazování. Ke svému prvnímu autu, i když to tak na mnoha místech nevypadá, jsem prostě tak nějak přilnul.

Iba se vrátila opravená a já se nechal přemluvit kamarádem, že se pojedeme projet. On se svojí Octavií Mk1 TDi, já s Ibizou 1,4. Na rovinách mi ujížděl, neměl jsem šanci. Jenže pak to přišlo. Zatímco octavia se do zatáček roztancovala a předváděla doslova baletní koncert, Ibiza v tu chvíli začala fungovat. Serpentiny jsme doslova proletěli a po 1km úseku Ibiza funěla na zadní nárazník kamarádově Ofci. Shodli jsme se na tom, že ofci necháme dožít a budeme se soustředit na potenciál Ibizy. Hlavně proto, že není potřeba jako daily-car.

No jo, ale co s ní, když tenhle motor nikdo neupravuje? Napsali jsme pár lidem, pokecali o tom se spoustou těch, co nám tvrdili, že to nemá smysl. Ale přesto se našel člověk, který vlastní bestii s pracovním názvem Turborit. A najednou je cesta!

Samozřejmě peněz stále není nazbyt, takže spíš chodím kolem auta jako mlsný kocour a přemýšlím, co by šlo udělat líp, jinak. A ono to půjde.

Postupně bych sem chtěl přidávat poznatky z cest a různých úprav motoru a podvozku tak, jak je budeme zkoušet. Samozřejmě vítám jakékoliv rady nebo názory. Předem vás ale chci upozornit, že z toho motoru nechci tahat 200hp a podobná čísla. Limit motoru mám tak nějak prodiskutovaný a teď spíš měřím a zkouším a jezdím a bavím se

2017-05-21 09:10:15

První a nejjednodušší úprava je přívod vzduchu do motoru.

EGR - elektronické kurvítko, kvůli kterýmu Iba prý projde emise. Motoru pomohlo prostě při vypnutém motoru odpojit zásuvku s kontakty. Lepší reakce na plyn, přestala lenošit na nízké otáčky. Paráda

SÁNÍ

Po troše zkoumání jsme přišli na to, že sání vzduchu je složeno ze 3 složek - čerstvý vzduch, teplý vzduch od svodů a větrání z kliky.

  • Větrání z kliky jsme odpojili a nechali volně. Jenom tam chci dát delší hadičku, co kdyby náhodou...
  • Teplý vzduch od svodů nehodlám řešit, ten v sání nechci a celkově průtok vzduchu i po sečtení všech těhle mi přišel malý.

Nakonec jsme vykoumali trochu jiné řešení.

Kryt motoru jsme sundali a jezdí se bez něj. No jo, ale co nějaký filtr? Řešení za pár korun, který sice vypadá šíleně, ale potvrdilo to naši teorii o malém průtoku vzduchu:

Vzduchový filtr pro Škoda 120 - 80Kč

Zaslepovací krytka PVC 75mm (2x) - 32Kč

Zaslepovací krytka PVC 50mm - 16Kč

Koleno PVC 50mm 87° - 16Kč

Tlaková hadice 50mm 10bar - 400Kč/m (stačí cca 10cm, zbytek se bude hodit jindy)

Pevnostní spona (2x) - 60Kč

Celkem tedy necelých 250Kč a cca hodinka práce.

Filtr ze škodovky jsme na jedné straně ucpali 75mm PVC krytkou a pro jistotu oblepili sanitárním silikonem (byl po ruce, ale pro jistotu bych vždycky volil něco, co lepí a je pružné), ze zbylých dvou PVC trubek jsme za pomoci vrtačky a epoxidu udělali redukci ze 75mm na 50mm (průměr klapky). To se připojilo na koleno a koleno pomocí tlakové hadice a dvou spon ke klapce.

Tadá! vypadá to otřesně, ale funguje to.

Abychom aspoň něco poznali, připojili jsme diagnostiku přes Android a vyrazili. Teplota nasávaného vzduchu kolem 30°C (venkovní 15-20). Navíc jde dovnitř jen čistý vzduch. Jako další jsme kontrolovali podtlak přívodu vzduchu. Volnoběh klesl z 0,5bar na 0,3bar. Když se Ibě trochu přitopí, stejně si sáhne až k 0,9bar. Možná by to vyřešil lepší filtr. Celkově to bude chtít předělat, aby to pod kapotou nějak vypadalo. Tahle úprava ale stála pár korun a udělala neskutečný posun vpřed.

Výsledek je takový: Iba se sbírá už cca od 2100 ot/min a jede až k omezovači (původně 2600 - 4600). Výkon se asi nezměnil, ale určitě se zlepšil průběh a to o hodně.

2017-09-13 07:37:06

Tak konečně přišly na řadu první "větší" úpravy.

KLAPKA - První mi padla do oka velká klapka z BBZ. Průměr 63mm vs 50mm. Vymazali jsme z jednotky načtené hodnoty původní klapky a začali jezdit, aby si auto zvyklo. Po cca 500km se vše jakž takž srovnalo, motor už skoro necuká a celkově se průběh zlepšil.

Po sundání původní klapky jsme zjistili, že celé sání je potažené silnou vrstvou usazenin z EGRu. Takže do benzinu přišlo aditivum na čištění vstřiků od Millers Oils (ne, že by mě sponzorovali nebo tak ale prostě mají pobočku v Liberci, tak co). Zlepšení cítit je, ale netuším, jestli díky adaptaci klapky, nebo právě pročištění vstřiků. Každopádně pro jistotu minimálně ještě jednou aditivum do benzinu přijde.

SÁNÍ

Filtr z Š120 se kvůli průměru použít nedal. Sehnali jsme tedy univerzální pěnový sport filtr a prozatím nasadili přímo na klapku.

DALŠÍ:

Mezitím byla Iba na výměně rozvodů (sám si to netroufnu) a během zajíždění praskl pomocný válec na spojce. Taky se měnil olej, včetně čističe do motorového oleje od Millers Oils (není agresivní, jako ostatní čističe). Další výměnu plánuji co nevidět (ještě jednou čistič a přidat adaptér s čidlem na teplotu a tlak oleje). Zároveň s tím chci vyměnit olej v převodovce.

Zároveň započala výroba záslepky pod EGR, protože mám podezření, že nikdy není úplně zavřený a trocha spalin jde zpět. S tím souvisí i výroba obvodu na oblbnutí druhé lambdy (jakmile bude ozkoušený, rozepíšu se o něm)

Takže spousta oprav a financí jinam, než bylo plánované.

Kvůli shánění dílů a věcí na motor dostala iba pracovní název "Bejby" (Líp se tak pamatuje typ motoru )

Během oprav se mi někam zatoulala diagnostika, takže další data zatím nemám.

Výsledek:

Bejby se začíná vzpouzet cca od 1800 ot/min, k omezovači jsem se zatím nepodíval, do teď se jezdilo 1200-3500. Auto přestalo úplně brzdit motorem, ale předpokládám, že po zajetí klapky se to aspoň trochu zlepší.

2017-09-19 07:19:31

Diagnostika je na světě, hurá.

Zároveň dorazily druhé svody. Vyřízl se předkatalyzátor a svody se svařily zpět. Zároveň jsme kontrolovali, odkud si EGR bere plyny - jenom z prvního válce. Svody jako takové hrůza. Nelícují, trubky jsou různě dlouhé. Ale co čekat od série

Zvukový projev se hodně změnil. Celkově se auto zklidnilo, začalo tak "správně" zvonit a dunět. Zároveň pod kapotou ubylo celkem masivní topení, takže se sice svody červenají, ale už nesvítí tak, jako předtím.

Nějaká data k tomu všemu:

  • Plnící podtlaky zůstaly víceméně stejné (0 - 0,9bar).
  • Teplota nasávaného vzduchu 20-25°C
  • Obě lambdy, zdá se, fungují zatím normálně
  • Motoru se celkově zlepšil průběh, hlavně v otáčkách od 2,5tis až prakticky k omezovači


Odpovědět